Idetekerj.eu - Debrecen

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Hollandia kerékpáros szemmel

 

 

Pár napot Hollandiában töltöttem, így volt alkalmam az ottan biciklizési szokásokat megfigyelni.
Az országban állítólag több a kerékpár mint a lakos, pl. Amszterdamban 800 ezren laknak és a városban kb. 600 ezer kerékpár van.
Egy kis képekkel illusztrált szubjektív beszámoló következik. (PP)

 


Hogy miért bringáznak annyian Hollandiában, arról az MKK cikkét érdemes elolvasni (http://kerekparosklub.hu/miert-olyan-elterjedt-a-bringazas-hollandiaban). Ahol nincs kerékpárút, ott az út szélére fel van festve a sáv, akkor is, ha a két kerékpársáv között már csak egy autónyi hely marad! Az útburkolat minősége természetesen hibátlan, a kerékpáros útjelző táblák is egyenrangúak az egyéb közlekedési táblákkal. Röviden, az infrastruktúra maximálisan fejlett, pedig kis országról van szó, mégis elférnek a kerékpárutak, -sávok.

Hollandia kb. olyan, mint egy nagy Critical Mass, csak ott ebből nincs hőbörgés, az autósok figyelmesek. A kerékpárosok egyenrangúságuk biztos tudatában közlekednek, bár néha kicsit elkapatják magukat, úgyhogy a gyalogosnak oda kell figyelni, mert lecsengetik ha útban van. Láttam pár kretén mutatványt, ahol kevésbé toleráns országban a bringás húzta volna a rövidebbet, de az incidensek száma minimális. Egyetlen embert láttam csak elesni, ő is külföldi volt, és elnézett egy szegélyt. Amúgy elég lazán közlekednek, mobiltelefont nyomogatják menetközben, meg ilyesmi. Zsigereikben van a kerékpáros közlekedés. A tempó általában nem nagy, bár van aki rakja, de előzgetni sem gond többnyire, a kerékpárutak (fietspad) elég szélesek. Országútist nem sokat láttam, őket is max. egyesével-kettesével. Kis létszám esetében ők is a bringaúton küldik, ha elég széles és nincs nagy nyomor. Nagyon sokan a vasútállomás és az otthonuk között bicikliznek, az állomások mellett sokezres befogadóképességű többszintes bringatárolók vannak (lásd lent a fotót). Kölcsönzők is működnek, a vasúttársaságnak is van saját bringakölcsönző hálózata (a gépeik sárga-kék színben játszanak, lásd a nyitóképet).

A kerékpárok legtöbbje jellegzetesen hollandiai, városi bicikli. Meglehetősen sok új gép szaladgál, de a régebbiekből is akad. A legegyszerűbb lakossági kerékpár 200-250 euró, a komfortosabb, fejlettebb 500 körül van, 700-800-ért nagyon klassz gépet lehet már venni. Az ottani fizetésekhez viszonyítva a jobb kerékpárok sem tűnnek drágának, tehát az ember akár több gépet is tarthat, ha mondjuk ingáznia kell, két város között vonatozik, az állomás mellett meg felszáll a bicajra. Az összecsukható bringát látni, de nincs olyan nagy divatja. Az országúti, monti városi közlekedésben nem nagyon látható, vagy legalábbis elhanyagolható. A legtöbb bicikli az utcán parkol, a házak, lépcsőházak többnyire kicsik, nincs sok felesleges hely. Elég rideg amit ezek a bringák kapnak! Szomorúan láttam a hót rozsdás, elhanyagolt gépeket, sajnos a jólétnek olyan fokán élnek a hollandok, hogy egy kicsit igénytelenül bánnak a cuccaikkal. Legalábbis a legfinomabb, itthon főleg nyálcsorgatás tárgyát képező Brooks bőrnyergeket úgy hagyják kint rohadni az esőben, hogy az embernek összeszorul a gyomra. Dehát van akinek ez nem drága, vagy nem számít. Egyébként itt sem mindenki tud normálisan kerékpározni, van aki úgy ül a biciklin, mint a cirkuszi medve.

A holland kerékpárgyártók ma már főleg a Távol-Keletről szerzik be a vázakat, de a stílus jellegzetesen holland: a mai napig kaphatók az Omafiets-nek illetve Opafiets-nek nevezett klasszikus régimódi gépek, full felszerelve, rudazattal működtetett dobfékkel, szoknyavédővel, teljesen zárt láncvédővel, bizonyos modellek dupla felsőcsővel. Pár éve nagy divat volt a lányok körében művirágokat aggatni a biciklire, egyébként a túlzott egyediesítés nem annyira megy. Ezért fontos, hogy mindenki jól megjegyezze, hová parkolt, ha mondjuk 5000 bringa közül kell megtalálni a sajátunkat! :-)

Ennyit röviden, végezetül néhány fénykép:

A legtutibb, igazi klasszikus holland bicó, elöl-hátul dobfék, rudazatos működtetéssel, lappantyúval

 

Aluváz, trendi színek, és brutál csomagtartó, hogy legyen hely a sörnek

 

A lepattant országúti kínálatot leginkább a Peugeot bicajok adják, bár ez még egy vállalható darab

 

Nem akkora trendi, de van fixi is

 

A legtutibb gyerekszállító, csomagszállító, bevásárló gépsárkány

 

Újabb klassz színű Sparta bicikli

 

Lányoknak cuki kosárkával, lilában (vagy ciklámen, tudja a pék)

 

A hátsó udvarban szomorúan árválkodik a minőségi Koga-Miyata...

 

Leideni bringaparkoló 1.

 

Leideni parkoló 2.

 

Ami meg már ócskavasnak se jó, az mehet dekornak a virágpavilonba.

 

Hozzászólások 

 
#1 Nagy ll. Zoltán 2014-05-08 19:37
A kedvesemnek pont ilyen bicikli kellene.

Köszi a cikket. Szegényebb lettem volna nélküle.
 

Partnereink

Chili Sport Debrecen


Systematica Kft. - Hörmann


Vozzy Kerékpár és Snowboard


FitZone Spinning


Bike Polo Debrecen


Finish Line Sportiroda


Györgyi Gábor bringás oldalai


gabitrial.hu Extrém Sport Csapat