Single Blog Title

This is a single blog caption

Téli alapozás vol1: Télikeró

A DKSI november hónapban jól megérdemelt pihenőjét tölti. Hosszú volt az év és kell egy hónap rekreációs szabadság. Speciel két-három hete nem láttam bicajt, de -füleket befogni- nem is hiányzik. Ezt a többiek biztos nem osztják, jólesik a pihenő. Persze már-már csábulok, de mégis visszafog, hogy pihenni kell. A pihenő után, decembertől vár ránk az újabb idény, aminek az alapozása kezdődik. Ez nálunk futással, konditerembe járással és természetesen tekeréssel jár. Jó esetben, ha kegyes hozzánk Holle Anyó, tudunk menni kint, ha nem, marad a spining, görgőzés.
Ez a kis szünet pont jó mindenkinek, hogy kicsit elbíbelődjön a bicajokkal, hisz egy kerékpárosnak érteni kell a szereléshez is, legalább is nem árt konyítani az alapokat legalább. Erre tökéletes játék a nyári bicaj elrakása és a téli előkészítése. Téli? Igen. A nyári versenygépeket nem fogjuk a téli mocsokban, koszban, esőben veretni. Egyébként is a téli alapozó tekerés inkább statikus igénybevételt jelent. Kinek- kinek attól függően, mire kell gyúrnia, vagy pörgetés, vagy izmozás kemény áttételen, de a tempó azonosan kb 30km/h. Mezei váltott vezetéssel toljuk a közel sem minőségi bringákat, de a télben épp ez a lényeg. Egyébként az igazán jó bicajok 35, de inkább 40km/h tempó fölött mutatják meg magukat. Persze jobb tekerni egy nagyvasat 20-al is, de túrázni teljesen felesleges a durácséval telenyomott szuperhájtek, hacsak nem villantani.
Tehát télikeró. Azt már tudjuk, nem kell, hogy nagy minőséget képviseljen, ez viszont csak addig igaz, nem kell a legtutibb versenytechnikával felszerelni, ellenben nagyon ellenállónak kell lennie, főleg sárral szemben és vízzel. Sokat költeni rá nem érdemes, mert ha elette a téli időjárás (pl sólé az utakon) egyszerű legyen az alkatrészcsere és nem zsebbenyúlós. A gumikra ugyanez igaz, de figyelembe kell venni, hogy a hideg, esetleg nedves aszfalton ne csússzanak. Echte téligumi itt nem nagyon van, de a Continental gyártja a Four Season nevű négy évszakos gumiját. Nem olcsó, így spec én inkább kanyarban lassítok.
Hogy érdemes hozzákezdeni? Kell egy alap, ez a váz. E köré lehet majd építkezni. Érdemes olyan régi versenyvázat keresni, ami inkább minőségi darab volt és ha van rajta sárvédőszem(bár ez a két kritérium néha üti egymást) még jobb, ugyanis ezeket a vasakat fel kell sárvédőzni. De nem egyszerűen csak feltolsz rá egy sárvédőt, mert azzal még telibeszórod a mögötted jövőt és persze saját magad is, főleg a cipődet, kamáslit. Bevallom, nekem ez a kedvencem :) olyan költemények születnek, hogy öröm nézni. Kiállítást lehetne rendezni a télikerókból, oly csodásak(lásd a fenti képet).
Váz megvan. Ha szerencséd volt, kompletten vettél egy bicajt és csak be kell lőni, de ez a legritkább. Főleg a szélsőséges mérettel bíró egyéneknek. Bár míg nagy váz található, addig kicsi jóformán alig. Spec tavaly, több hónapi kitartó keresés után kénytelen voltam boltból venni egy új bicajt, de legalább volt rajta sárvédőszem. Mivel újabb kiadás, méretkompatibilis a mai modern bicajokkal, így az alkatrészek után nem kell bújni az ebay-t. Mi sem könnyebb, toltam rá egy sárvédőt, de megdiszkóztam, hogy a végére felcsavaroztam még előre és hátra egy kis darabot egy másik szett sárvédőről. Hátradőltem és vártam az idényt. Há persze, hogy semmit nem ért. Úgy verte tele a kamáslit a vizes úton, alig bírtam felemelni(na jó,ez barokkos túlzás, de elég hamar elázott).
telikero
Második meglepetésem az volt, már az első úton eltört a sárvédőt tartó pálca műanyag patentje, így hazaérve azonnal szerelésbe kezdtem. Aztán majd minden edzésen eltört egy patent, mígnem elfogyott és más megoldás után kellett nézni. A vége egy baromi erős U sárvédőpálca lett, amit alig lehetett meghajtani, de nem lehetetlen. Ezt vastag gumiréteggel csillapítva csavaroztam fel a vázra, így már talán bírni fogja. A megvett gumimat is hamar le kellett szedjem, konkrétan egy edzés után. Vittoria Zaffiro II, télen kanyarban csúszik, ellenben egyenesen lomha, leragad.
Ennyi szép dolog után a kamáslim még mindig ázott, így elől még toldani kellett a sárvédőt, amit nagyjából 4-5 edzés után letép a szél, de annyi baj legyen. Csinálunk másikat, ill ha ez is leszakad, keresek valami gumit laffantyúnak. Ilyen szép neve van ezeknek a csodáknak, ami néha a földet veri.
elso_sarvedo_toldas
Szóval mire kb elértél oda, hogy a keród vízbiztos, kinyírtál egy láncot, jöhet a cseréje és nagyjából kezd kisütni a Nap. elő- előkerülnek a nyáribicók és a téliek elmennek aludni takarítás után, hogy az egészet következő decemberben kezdhesd elölről. De ettől szép és jó ez a móka.
De még ez messze van. Egyelőre télibicókat felkészíteni és decembertől indul a mandula!