Single Blog Title

This is a single blog caption

Téli alapozás vol2: Ruházat, energiapótlás

Nemrég megosztott gyors esszenciámat másnap tettek követték és előkerült a télikeró. A Nap besütött az ablakon és az emlegetett “nem is hiányzik” szertefoszlott. Módszeresen nekiálltam az első hidegben tervezett kerékpározásnak, de szigorúan betartva ama intelmet, hogy “pihenjetek egy hónapot, max laza gurulás”. Elterveztem, merre is kellene mennem és egy szolid 60-70km körüli utat lőttem be magamnak. Valami olyasmi, hogy LUK(benzinkút a Metronál, 33-as kivezető szakasz), nagyhegyesi körforgó, Balmazújváros. A továbbot függővé tettem, ahogy érzem, de vagy egyből Hajdúböszörmény, Debrecen, vagy még a Nánás felé vezető összekötőn ki a 35-ös főútig, Böszörmény, Debrecen. Az első maradt. Nagy szél volt és régen ültem bicajon, ráadásul mire Balmaznyújorkba értem, elpukkant a bal térdem, nem jól állítottam be a stoplit.

Tehát útvonalterv megvan, hőmérséklet, csapadék szemrevételezve, elő a ruhákkal!

Van két dolog, amit a téli edzésekre asszociálva az emberek elszámolnak. Az egyik a ruházat. Nem, nem szoktunk fázni. Akkor se, ha esik az eső. A hó is csak azért vészes, mert azon az országúti nem túl stabilan irányítható, magyarul csúszik, veszélyes. Tehát télen nincs hideg. Vagyis van, de a mai szöveteknek hála, nem kell bundakabátba öltözni, hogy ne fázz. Amire érdemes figyelni, felülre mindenképp kerüljön szél és lehetőleg vízálló kabát, de ezt nem úgy kell érteni, hogy valami jó kis dzseki. Nálunk pl az egyesületi téli felső tökéletesen megfelel ezeknek a kritériumoknak és ha nem lőtted el a méretet, még nem is lebeg rajtad vitorlaként/fékezőernyőként. Alá nem kell túl sok réteget felvenni, érdemesebb speciális aláöltözetet, ami az esetleges izzadtságot elvezeti. Ezek beszerezhetők 2-3.000Ft-os ártól indulva, szóval nem egy ökör ára. Fázós vagyok, ha nagy a hideg, még felveszek egy véknyabb garbót a nyakam miatt, de ez másra nem jellemző. Főleg ha valaki maszkot visel, az a nyakat is védi. Egy ilyen maszk akkor már meg is oldotta a fej védelmét és a sisak is rámegy. Persze parásabbak(jelen!) még erre vehetnek plusz sapkát. Szemüveg opcionális, de érdemes a (menet)szél ellen véd.

Haladjunk tovább, nadrág. Kereskedelmi forgalomban kapható téli nadrágok közül érdemes az olyat keresni, aminek az eleje un. protektoros, azaz szél és vízálló réteggel van ellátva. Ezek többnyire kantárosak és természetesen elől a kantáros része is protektoros legyen, nehogy kifázzon a legbecsesebb. A deréktáji rész telibe kapja a szelet, így a védelme kiemelten fontos, főleg, hogy nagyfokú mozgást nem végez. Hátul nem probléma,ha szellőzik, sőt, kell, de nem is nagyon láttam még totál protektoros alsót, de ha lenne, fene tudja, kihagynám, max esőben.

Elértünk a lábfejhez, ami ismét egy kritikus pont. Mozgást is végez, elég intenzíven, így izzad, de a szélnek is erősen ki van téve. A kettő együtt hidegben nem túl kellemes és garantált a felfázás. Télen általában nem érdemes a nyári karboncipőt koptatni, mindenkinek van egy régi, afféle első cipője. Ezek sokszor Shimanok, amelyek egész jól zárnak és a szellőzésük a talp elején található nyíláson hivatott megoldani. Ezt a nyílást be kell tömni vattával, majd szigetelőszalaggal leragasztani, így szél és esőállók lettünk. Persze ez még kevés, un. kamásli használata erősen javallott, ami különböző vastagságban és ellenállással vásárolható. Érdemes téli kamáslit venni, aminek jó a hőtartása, mellette  szél és vízálló. Ami persze relatív. Nagy esőben nincs az a kamásli, ami idővel ne ázna át. Nem felülről, alulról bever a víz, megszívja magát, aztán szép lassan kezd beszivárogni a cipőn át. Erre találták ki a leleményesek a folpackozást. Ha eleve szakad az eső, mikor indulsz, érdemes a felvett cipőt folpackkal alaposan betekerni és rátolni a kamáslit. Nem szép megoldás, de jobb, mint rongyraázott lábbal télen tekerni. Persze van erre már spéci megoldás, csak nem annyira olcsó. A Northwave nemrég paicra dobta a GoreTex-el fejlszettet téli cipőjét, ami elvielg vízálló és a szellőzése is megoldott. Tavaly beruháztam egy ilyenbe. Eddig, mikor kint voltam esőben, jól szuperált és a hidegebb időkben nem fázott a lábam. Egyébként -10 és +15 közé van specifikálva. Abszolute hihető az eddig tapasztaltak alapján. Azért majd kap egy vízálló kamáslit, ne kenjem össze.

Zokni! Ki-ki érzése szerint, de itt is érdemes a speciális kerékpáros zoknikra hagyatkozni. Hidegebb időkre nálam a merinói gyapjút is tartalmazó vált be.

Mit hagytam ki? Kesztyű. Egész okos kerékpáros kesztyűket lehet már venni 5.000HUF környékén. Kellően melegek, szélállóak, a vizet lepergetik és szellőznek. Ez a szellőzés többször előkerült már. Fontos, ugyanis ha nem szellőzik az öltözék(természetesen a megfelelő helyeken, ahol a szél nem ver be), elég hamar be lehet izzadni, ami utána komoly megfázáshoz, tüdőgyulához vezethet.

szerintem itt húzok egy féket…

teli_kaja

A téli edzések másik fontos és általában benézhető témája a tápanyagpótlás. Az első edzéseken nem is érdemes túl nagy távot és túl nagy tempót tervezni, mert könnyen elszámolhatjuk magunkat, főleg, ha kimaradt a november. A szervezet el van szokva a terheléstől és legutóbb még kellemes őszi időben tekertünk. Zsebrevágjuk a megszokott gyümölcspépet, amit nyári edzésen sose használunk el, csak biztonsági készletet képez, aztán hadd szóljon. Egyszer azt érzed, mintha éhes lennél és kb fél perced van a totális eléhezésig. Persze a profik ezt már tudják, érzik és túl is élik, még ha be is következik(ahogy Hajdu Barna mondta tavaly, bemegyünk nyálon), de jobb megelőzni. A téli időben a szervezet sokkal hamarabb kimerül, ezért már érdemes az indulást követően 15-20km-el betolni az első pótlásra szánt kalóriabombát, majd 20-30 kilométerenként újra. Ezek az edzések monoton, egyenletes tempóban mennek 100-120-150km-en és észrevétlenül merítenek ki. Ami szerencsés, nem kell vagyonokat költeni, mert épp a statikus mozgásforma miatt bőven van időd hátramenni és megenni pl egy banánt, amit 50+ résztávban nincs. Persze a banán hamar a meguntak listájára kerül és nagyítóval járkálsz a boltokban, vadászva a minél kevesebbe kerülő 100Kcal-t. Ez kb egy csokis müzliszelet, vagy kisebb csoki, de egy combosabb, pl mogyorós szaloncukor tud kb 50-55Kcal-t. Egy falatra bent van, könnyű enni, nehéz bontani. Nekem a LIDL-ben kapható 100Ft-os kókuszrudak váltak be legjobban. Elég tömény, könnyű nyelni, nehezen megy a torkodra és a 100-ért tetemes mennyiségű energia van benne. Az sem elhanyagolható, hogy hajtás közben megkívánod. Ez nem jellemző mindenre. Én pl nem szeretem a mogyoróval dúsított csokikat rágni, bár azok is jók és a Tesco saját terméke olcsó is. A speciálisan kerékpáros tápokat ilyenkor kerülöm az áruk miatt, de a decathlonos gyümölcspép még belefér. Persze néha, ünnepnapokon megvendégelem magam egy-egy BioTech(,stb…) termékkel, amelyek valóban jobbak, de,… na, izé… Müzliszeletek beleférnek. Hátramégy és nem hajt a tatár, így nehezebben nyeled félre.

Igyunk is valamit. Nem téli kategória, mert télen- nyáron használok izotóniás italt/port, de télen a víz helyett(másik kulcs) is inkább viszek magammal más jellegű, vitamint és energiát adó folyadékot. Nálam ilyenkor kerülnek elő a thermokulacsok. Ha meleg vízzel engedem fel, 3-4óráig iható szinten marad. Persze a kemények mezei kulacsban hoznak vizet, amit a görbeházi közkifolyón töltenek újra :)

Szóval Balmazújvárosban már elpukkant a térdem és éreztem, kezdek fogyni, így Böszörmény felé vettem az irányt. Betoltam egy gyümölcszselét, ami hazáig vitt, de elfáradtam, pedig nagyon lassan mentem. Nem merem ideírni az átlagomat, de igazi túrázós volt. Szerencsére a Nap sütött, így még egy utolsót gyönyörködhettem az őszi tájban és meg sem áztam, így elmaradt a téli edzések feketelevese: a takarítás.